Skip to content

ארגונומיה לילדים - עד כמה זה חשוב?

יותר ויותר רופאי ילדים ופיזיותרפיסטים מדווחים שכאבי גב אצל ילדים נמצאים במגמת עלייה. ייתכן מאוד כי הסיבה לכך היא בדיוק המחשב שאת/ה עושה בו שימוש כרגע על מנת לקרוא את המאמר הזה.

טכנולוגית המיחשוב מרכזית ומושרשת בתרבות שלנו יותר מאי פעם במיוחד עבור ילדים.

הדבר מוביל למספר הולך וגדל של בעיות בגב בקרב בני נוער בעקבות שעות ארוכות של בילוי מול מסך המחשב. עד לפני מס' שנים בעיות פיזיות מסוג זה היו אופייניות יותר למבוגרים במקומות העבודה.

הגברת השימוש משמע הגברת הבעיות

הפרעות בשרירי השלד (MSD) הפכו לאחד הנושאים הבעייתיים ביותר במקום עבודה עם סביבה ממוחשבת. אם אנחנו לא נותנים את הדעת לתחום הארגונומי אנו מגדילים את האפשרות לפתח כאב כרוני. במקרים מסוימים כאב מסוג זו שוכח מאליו ולעיתים הוא רק מסמן את ההתחלה של בעיות מתמשכות.

שינויים קטנים כמו כיסא נכון המעודד יציבה נכונה או מיקום מחדש של המסך או המקלדת, יכולים לסייע במניעת בעיות עוד טרם החלו.

ילדים באי נוחות מתמשכת

בעוד שרוב האנשים שעובדים במצב לא נוח נוטים ללכת הביתה בשלב מסוים ביום ושם להתרווח ולהירגע, חשוב לזכור שרוב הילדים לאחר שבילו שעות בבית הספר הולכים הביתה לשחק במשחקי וידיאו או לגלוש באינטרנט. לעיתים קרובות ילדים עושים זאת מבלי לקחת את ההפסקה הנחוצה. לכן אין זה מפתיע שכאבי גב בקרב ילדים נמצאים במגמת עלייה.

לא רק שילדים מבלים שעות בבית ספר מאחורי שולחן בגודל אחיד שלא מותאם להם אלא גם חוזרים הביתה ויושבים מאחורי המחשב עם הידיים והמרפקים בתנוחות מוזרות שלעיתים קרובות מלוות ביציבה רעה במיוחד.

האם זו פצצה מתקתקת?

אנשי מקצוע רבים בתחום הבריאות מודאגים מכך שדור שגדל בסביבת ממוחשבת עלול לסבול מהשלכות חמורות בשל חוסר תשומת לב לארגונומיה. כאבי הגב בקרב ילדים עשויים להיות רק חלק מהבעיה. אחת הסיבות העיקריות לכך שיש לנו כל כך מעט נתונים סטטיסטיים על פציעות ילדים היא לנוכח העובדה שפציעות ברקמות רכות בעמוד השדרה קשות למדידה, הרבה יותר מאשר פציעות טראומטיות הכוללות עצמות שבורות.

רופאים ופיזותרפיסתים מדווחים כי הם רואים יותר ויותר ילדים צעירים עם כאב סימפטומטי של שימוש ממושך במחשב. אם ניקח בחשבון כמה חמורות פציעות אלה עבור מבוגרים, איזה השפעות יכולות להיות להן על ילדים? חלק מן החששות הם:

  • מה ההשפעות על התפתחות העצם בקרב ילדים? עצמות של ילדים גדלות ומתפתחות. צפיפות העצם מגיעה לשיאה בסוף שנות העשרה. אין לנו מושג עדיין עד כמה ארגונומיה גרועה תורמת לכאב הגב של ילדים בשלב מאוחר יותר בחיים, פשוט כי מדובר בדור הראשון שסובל מבעיות אלה.
  • מה לגבי הראיה? אנו יודעים כי מערכת הראיה של הילד עלולה להיפגע מבהייה ממושכת של שעות על גבי שעות במסך. הדבר עלול להוביל לקוצר ראייה בגיל צעיר.
  • האם הם יחוו כאב גב כרוני כמבוגרים? בעיות בשרירי השלד (MSD) עשויות להימשך שנים ארוכות. בעיות כמו כאב בכתפיים, בצוואר ובגב עשויים לנבא כאב דומה בעתיד, בגיל מבוגר יותר.

בזמן שבבית הספר יהיה לנו קשה ליצור שינוי, אנו יכולים לנקוט מס' צעדים שיבטיחו שהילדים יבלו פחות זמן מול מסך המחשב. יר על כן חשוב לספק לילדים כיסא מותאם שיהיה לא רק נוח אלא גם ישפר את היציבה. שילוב של שינויים אלה יחד עם פעילות גופנית סדירה, מתיחות ואורח חיים פעיל יותר, יביאו תועלת לילדים לטווח הארוך.

אמנם ייתכן שלא נוכל לשנות את הדרישות של עידן המחשב, כיסא ילדים ארגונומי נכון בשילוב עם ידע ארגונומי מעשי יעצים את ילדינו ויאפשר לטפל בבעיה ביעילות רבה יותר.